- چین با آزمایش موفقیتآمیز موتور رمجت انفجاری و توسعه فناوریهای پیشرفته هوافضا، به دنبال تحقق پروازهای مافوق صوت است که میتواند سفر از پکن به نیویورک را تنها در ۲ ساعت ممکن کند. شرکت Space Transportation با آزمایش نمونه اولیه جت یونکسینگ و موتورهای جدید، گامی بلند به سمت تجاریسازی این فناوری تا سال ۲۰۳۰ برداشته است. این پروژه نویدبخش انقلابی در حملونقل هوایی سریع و کارآمد است.
چین با آزمایش موتور مافوق صوت، سفر پکن به نیویورک را به ۲ ساعت کاهش میدهد
در تحولی چشمگیر در صنعت حملونقل هوایی، چین از فناوری جدیدی رونمایی کرده که میتواند زمان سفر بین قارهای را به طرز قابلتوجهی کاهش دهد. شرکت Space Transportation، یا همان Lingkong Tianxing Technology، موفق به آزمایش موتور رمجت انفجاری پیشرفتهای شده که برای هواپیماهای مافوق صوت طراحی شده است. این فناوری نوین، چشماندازی جذاب برای آینده سفرهای سریع و کارآمد فراهم میکند.
تحولی در طراحی موتورهای هواپیما
این موتور که با نام Jindouyun یا JinDou400 شناخته میشود، در آزمایشهای اولیه توانسته است به سرعت 4 ماخ (۵۰۰۰ کیلومتر در ساعت) در ارتفاع بیش از ۲۰ کیلومتری زمین دست یابد. این فناوری بر پایه احتراق انفجاری کار میکند که نیازی به کمپرسور یا قطعات پیچیده توربینی ندارد. طراحی سادهتر و کارآمدتر این موتور، علاوه بر کاهش هزینههای تولید، نسبت رانش به وزن بهتری ارائه میدهد.
ابعاد کوچک موتور (کمتر از ۳۰ سانتیمتر قطر و ۳ متر طول) به همراه نیروی رانش ۴۰۰ کیلوگرم، نشاندهنده پیشرفت چشمگیر در توسعه فناوریهای مرتبط با پرواز مافوق صوت است.
موتور انفجاری رام-روتور: یک گام رو به جلو
یکی دیگر از فناوریهای کلیدی در این پروژه، موتور انفجاری رام-روتور (RRDE) است که توسط محققان دانشگاه Tsinghua توسعه یافته است. این موتور، ترکیبی از فناوری انفجار چرخشی و کمپرسور روتوری است که با بهبود راندمان، مشکلات مربوط به رانش ناپیوسته و سرعت پایین موتورهای انفجاری فعلی را حل کرده است. این موتور با استفاده از تیغههای مارپیچی داخل محفظهای ثابت، سوخت و هوا را به صورت بهینه فشرده و مشتعل میکند.
مزایای کلیدی فناوریهای جدید
- سرعت و ارتفاع بالا:
- پرواز با سرعت 4 ماخ و در ارتفاع ۲۰ کیلومتری (۶۵۶۰۰ فوت).
- برخاست و فرود عمودی:
- بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته برای پرواز و فرود در شرایط مختلف.
- هزینه کمتر و ساختار سادهتر:
- کاهش پیچیدگی و هزینههای تولید با حذف قطعات اضافی.
گامهای بعدی Space Transportation
شرکت Space Transportation در ماه اکتبر یک نمونه اولیه از جت مافوق صوت خود به نام Yunxing را با موفقیت آزمایش کرد. این آزمایش شامل بررسی سیستمهای کلیدی همچون مقاومت در برابر حرارت، کنترل آیرودینامیکی و پایداری موتور بود.
بر اساس برنامهریزی این شرکت، تا سال ۲۰۲۷ هواپیمای مسافربری مافوق صوت با سرعت 4 ماخ آماده خواهد شد. همچنین، پروازهای تجاری نقطه به نقطه نیز تا سال ۲۰۳۰ آغاز میشوند. این هواپیماها از تقویتکنندههایی برای پرواز اولیه استفاده میکنند و پس از رسیدن به سرعت مافوق صوت، به طور مستقل حرکت خواهند کرد. فرود عمودی نیز با کمک موتورهای پیشرفته ممکن خواهد بود.
رقابت با فناوریهای گذشته
آخرین هواپیمای تجاری مافوق صوت، کنکورد، در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. این هواپیما با چهار موتور توربوجت خود میتوانست با سرعت ۲ ماخ در ارتفاع ۱۸ کیلومتری پرواز کند. اما هواپیمای یونکسینگ با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفتهتر، به سرعت 4 ماخ و ارتفاع ۲۰ کیلومتری دست خواهد یافت و امکان برخاست و فرود عمودی را نیز فراهم میکند.
آینده حملونقل فوق سریع
این پیشرفتها نشاندهنده گامی بزرگ در مسیر تحقق حملونقل هوایی فوق سریع است. فناوریهایی مانند موتورهای رمجت انفجاری و رام-روتور نه تنها زمان سفر را به شدت کاهش میدهند، بلکه با بهینهسازی طراحی و کاهش هزینهها، امکان دسترسی بیشتر مردم به این خدمات را فراهم میکنند.
با برنامههای بلندپروازانه چین و شرکت Space Transportation، سفرهای بینالمللی در آینده نه تنها سریعتر، بلکه به مراتب کارآمدتر و جذابتر خواهد بود.