- شرکتهای تویوتا و سامسونگ آغاز تولید انبوه باتریهای حالتجامد از سال ۲۰۲۷ را اعلام کردهاند و تویوتا نیز میگوید ابتدا این باتریها را در خودروهای لوکس برند لکسوس عرضه خواهد کرد. به علت هزینههای تولید بالا بود که شرکت CATL به عنوان بزرگترین تولید کننده باتری خودروهای برقی برنامههای تولید انبوه باتری حالتجامد خود را تغییر داد و اظهار داشت تولید انبوه آنها قبل از سال ۲۰۳۰ ممکن نیست. البته CATL مجدداً نظر خود را تغییر داده و میخواهد در سال ۲۰۲۷ تولید این نوع باتریها را آغاز کند.
سامسونگ از باتریهای حالت جامد خود رونمایی کرده است که احتمالاً در خودروهای الکتریکی پریمیوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این باتریهای جدید تنها با 9 دقیقه شارژ به ما اجازه میدهند چیزی بین 900 تا 1000 کیلومتر رانندگی کنیم.
سامسونگ این هفته در نمایشگاه SNE Battery Day 2024 در سئول حضور پیدا کرد تا فناوریهای جدید باتری خود را به نمایش بگذارد. این غول فناوری کرهای اولین دسته از خط باتریهای حالت جامد خود را به تولیدکنندگان خودروهای برقی معرفی کرد که طی شش ماه گذشته بر روی فرایند توسعه آنها تمرکز داشته است.
طبق ادعای معاون سامسونگ، شرکتهای خودروسازی به سلولهای باتری حالت جامد این شرکت علاقه نشان دادهاند، چرا که این باتریهای جدید کوچکتر، سبکتر و بسیار ایمنتر از آنچه هستند که امروز در خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد.
ظاهر فرایند تولید این باتریهای جدید سامسونگ بسیار هزینهبر و گران است چرا که گفته شده ابتدا تنها در خودروهای الکتریکی سوپر پریمیوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. خودروهایی لوکسی که طبق اعلام سامسونگ میتوانند نزدیک به 1000 کیلومتر (600 مایل) با یک مرتبه شارژ حرکت کنند.
اولین باتریهای حالت جامد سامسونگ برای خودروهای الکتریکی
آنچه سامسونگ در نمایشگاه SNE Battery Day 2024 به نمایش گذاشته در واقع باتریهای حالت جامد اکسید هستند که میتوانند چگالی انرژی حدود 500 وات ساعت بر کیلوگرم (Wh/kg) را در اختیار مصرفکننده قرار دهد؛ این رقم تقریباً دو برابر چگالی باتریهای EV رایج است. نکته جالب آن است که سامسونگ مدعی شده این باتریها برای شارژ تنها به 9 دقیقه زمان نیاز دارند، در حالی که طول عمر 20 ساله دارند.
البته این شارژ سریع 9 دقیقاً احتمالاً به معنای معیارهای معمول افزایش باتری از 10 یا 20 درصد به 80 درصد است.
نکتهای که باید به آن اشاره کرد، رقبای سامسونگ در زمینه تولید باتریهای حالت جامد هستند. گرچه سامسونگ این نوع باتری را به نمایش گذاشته، اما اولین تولیدکننده آنها محسوب میشود. به عنوان مثال، میتوان به شرکت CATL اشاره کرد که بزرگترین سازنده باتری برای خودروهای الکتریکی است.
به گزارش Notebookcheck، این شرکت چند سال قبل اولین باتری حالت جامد خود را به نمایش گذاشت، با این حال اعلام کرد که تولید انبوه این محصول مقرون به صرفه نبوده و تا پیش از سال 2030 نمیتوان به تولید انبوه آن فکر کرد. البته اکنون با ورود سامسونگ ممکن است برنامههای مرتبط با تولید باتری حالت جامد CATL تغییر کند.
تویوتا و سامسونگ وعده دادهاند تولید انبوه باتریهای حالت جامد خود را در سال 2027 آغاز کنند. تویوتا گفته است ابتدا باتریهایش را در خودروهای برقی درجهیک شرکت لکسوس نصب خواهد کرد.